Sabtu, Mei 29, 2010

Perkongsian: Israel kata tiada isu kemanusian di Palestin?

Seminggu sudah saya menghilangkan diri dari meng’update’ blog ini.

Lantaran ujian kesihatan yang memaksa diri untuk terus kekal di pembaringan.

Alhamdulillah, dengan izinNya, dapat saya kembali semula kepada tugasan perkongsian saya di laman sesawang ini.

Misi Kemanusian Gaza

Mengikuti perkembangan misi murni sahabat-sahabat saya, pakcik-pakcik saya, saudara-saudara se Islam saya, para aktivis Palestin dalam memberi bantuan kemanusian kepada saudara mara kita di Palestin, khususnya di Gaza, telah menjadi satu kemestian pada saya.

Dan pagi ini, tatkala saya membuat tinjauan di akhbar-akbar besar dunia seperti New York Times, di Google, dan bermacam lagi, saya beristighfar sebentar, lantaran terkejut dengan berita yang wartawan tersebut tulis.

Khalil Hamra/Associated Press

The naval police in Gaza City on Wednesday made preparations for the arrival of a flotilla carrying activists and supplies.


Masih tidak berpuas hati dengan infonya yang berunsur provokasi dan penghinaan, saya ‘surf ‘ lagi di laman internet lain.

Dan kali ini ia agak memuaskan, disini linknya:

http://www.theglobeandmail.com/news/world/aid-flotilla-heading-for-gaza-on-collision-course-with-israel/article1585240/

Mungkin ramai yang sedar atau mungkin tidak, hakikat misi ini sebenarnya telah diusahakan beberapa kali sebelum ini.

Ulasan daripada akhbar tersebut

Saya begitu yakin dan percaya, penulis ini Isabel Keshner, seorang yang anti Muslim.

Anda semua boleh nilai sendiri.

Beliau mengulas daripada hasil teuramah bersama aktivis Palestin tersebut, bahawa: “For over four years,” the organizers said in a statement, “Israel has subjected the civilian population of Gaza to an increasingly severe blockade, resulting in a man-made humanitarian catastrophe of epic proportions.” The boats were expected to approach the coast sometime over the weekend. The aim, the organizers said, was to break through the “illegal” Israeli blockade “in non-violent direct action.”

Beliau mengiktiraf kehadiran negara Israel.

Masih tidak puas dengan cerita yang ditulis, saya pergi kepada pautan yang disediakan.

Disini linknya:

http://www.nytimes.com/2010/05/28/world/middleeast/28mideast.html?ref=world

Membaca kenyataan daripada Maj. Gen. Eitan Dangot, ketua penghubungan ketenteraan Israel, saya jadi panas hati!

Boleh pula dia menyuruh para aktivis ini menurunkan semua barang-barang yang dibawa di Ashdod, sebuah kawasan pelabuhan yang dibangunkan oleh Israel, dan mereka dengan ‘berbesar hati’ akan ‘tolong’ hantarkan kepada penduduk di Semenanjung Gaza.

Wah!

(Senang-senang aje boleh buat sebegitu rupa? Apa ingat kami semua tidak tahu apa yang akan berlaku selepas barang-barang di ‘loading’ di kawasan mereka!!)

Dia menambah, itu pun sesudah kesemua barang itu dilakukan ‘inspection’ di tapis apa yang boleh dan apa yang tidak boleh di bawa.

Bahan-bahan binaan rumah seperti simen dan sebagainya akan ditahan dan dirampas, kerana mereka khuatir ia akan digunakan untuk dijadikan bahan letupan.

Allahua'lam apa seterusnya akan berlaku.

Juga dia berkata, kapal-kapal ini tidak boleh masuk ke Gaza sebab Hamas memerintah.

Siapa mereka nak halang kami!

Di akhbar lain, mereka(Israel) menyatakan pula bahawa, tiada masalah dan isu kemanusian pun yang wujud di Gaza.

Eh?

Yang di bom tentera udara Israel hari itu tidak mendatangkan masalah ke? (owh, kira kalo mati kene bom tu bukan masalah la, dah tu ape tafsiran 'masalah' mereka sebenarnya?)

Allah...

Penutup: Usaha ini perlu diteruskan!

Saya tidak pasti sama ada anda semua ‘alert’ ataupun tidak dengan isu ini.

Jika masih tidak, ayuh sama-sama kita mula.

Jika sudah, mari kita terus bagi sokongan kepada mereka.

Pelbagai medan bantuan boleh kita salurkan.

Doa, harta dan sebagainya.

Ya Allah,

Permudahkanlah urusan mereka.

Wahai pembaca tembak dan iringlah dengan doa.

Amiin..

2 ulasan:

  1. Amin.


    Dasar laknatullah.
    mereka memang sudah melampaui batasan
    huhu

    BalasPadam
  2. Allah bsama kamu Palestin, kami juga bsama kamu..

    BalasPadam