Isnin, Januari 11, 2010

Perkongsian : Pertemuan

Masuk hari ini, sudah lebih daripada seminggu, aku berada ditahun baru masihi, 2010. Bermaksud, sudah hampir 25 hari aku berada di bulan pertama hijri, Muharram,1431.

Melihat tawaran yang lumayan di depan mata, aku jadi risau. Geleng kepala. Apakah mampu untuk aku hadapinya?

Biarlah. Aku mahu tinggalkannya dahulu sebagai persoalan.

Aku sedaya upaya mengumpul kekuatan untuk mencoretkan sesuatu untuk dijadikan tatapan dan peringatan tidak lain adalah untuk diri ku yang sentiasa leka dan alpa ini.

Di kesibukan dan kehangatan minggu2 pertama sesi perkuliahan bermula, aku mencuri sedikit kesempatan, untuk melihat kembali, sorotan perjalanan seharianku. Ya, aku kembali mengkoreksikan diri.

Melakukan penilaian keatas diri sendiri.

Namun ia tidak semudah yang aku sangkakan.

Setiap kali aku tersedar akan kelakuan ku yang terkadang tergelincir, ada saja bisikan2 halus yang membenarkan apa saja kelakuan ku itu.

Astaghfirullah..

Syaitan.

Halus benar taktikmu.

Tiba2, aku jadi teringat akan pertemuanku dengan seorang sahabat rapatku, yang sekian lama sudah tidak berjumpa. Kami berjanji untuk bertemu di masjid Bandar Baru Nilai, duduk di dalam bulatan kecil dengan lutut kami bersentuhan antara satu sama lain, untuk berkongsi sedikit sebanyak ilmu serta peringatan yang dapat memberi manfaat kepada kami.

Tepatlah firmanNya :
"sesungguhnya, dengan mengingati Allah itu, hati2 akan menjadi tenang"

Hatiku menjadi tenang, lapang.

Walaupun cuti semester kami hanya sebulan, namun, perit rindu yang aku rasakan bagaikan setahun lamanya. Aku rindukan teguran2nya. Aku rindukan suasana cinta didalamnya. Sesungguhnya dia adalah antara teman yang istimewa yang telah Allah hadiahkan untukku.

Syukur.

"Abang teringat pesanan Sheikh Yusuf Qaradhawi, semasa abang berkesempatan berjumpa dengannya semasa sheikh datang ke Putrajaya hari tu" kata sahabat ku itu. Dia lebih dewasa daripadaku. Aku juga selesa dengan memanggilnya dengan panggilan akhi, saudaraku.

"..kita disuruh untuk meminta perlindungan, minta di jauhkan daripada segala apa yang dapat merosakkan kita, daripada apa yang boleh mengganggu kita dan sebagainya, seperti...jin dan syaitan..sifat2 mazmumah....bukan dengan cara memburuk2kan sifat2 itu...bukan dengan cara melawan, menghina dan mencelanya, yakni jin, syaitan serta sifat2 mazmumah tersebut.." terangnya lagi.

Dia cuba menyampaikan sedikit peringatan dan pesanan yang dia peroleh sewaktu bersua muka dengan sheikh yang terkenal dengan ilmunya yang luas itu.

Katanya lagi, atas sebab penciptaan diri kita ini, yang lemah dan tidak berkuasa, kita perlulah meminta dan terus meminta perlindungan daripada yang Maha Berkuasa.

Itulah seorang Muslim.

Aku dapat rasakan, kesejukan yang mengalir dalam hati, tatkala mendengar butiran2 mutiara peringatan yang dikongsinya bersama.

Ya Allah lindungilah kami..

Aku kembali mencari kekuatan.

Cuba membaiki keadaan.

Niat dimurnikan semula.

Berubah keranaNya.

Aku menulis sebagai perkongsian.

Buat peringatan diri dan teman.

Allah..ikhlaskan lah daku dalam perjuangan.

Tugas lebih banyak daripada masa yang ada, Imam Hasan al-Banna.

~Hati Yang Meronta
-memenuhi masa yang terluang pada waktu petang
-baru pulang dari rumah teman yang memerlukan sedikit pertolongan
-Alhamdulillah...dapat post sesuatu hari ini

1 ulasan:

  1. subhanallah..
    moga Allah tetapkan iman kita dalam menelusuri kehidupan yg penuh dgn kepalsuan..
    jazakumullah atas kesudian menolong kami..
    jasa kalian takkan kami lupakan~~

    BalasPadam