Selasa, Disember 29, 2009

Perkongsian : Teruknya keputusan exam

Isnin, 28/12/09, 9.39 mlm.

Allah berfirman di dalam kitabNya yang mulia:

".... Sesungguhnya jika kamu bersyukur, akan Aku tambahkan (nikmat) kepadamu, tetapi jika kamu mengingkari (nikmat Ku), maka pasti azab Ku sangat berat...." (Ibrahim : 7)

Hari yang sungguh indah.

Setelah hampir sebulan cuti semester, akhirnya berakhir juga. Dapat semula aku menjejakkan kaki ke kampus semula.

Seronok melihat kembali wajah teman2 sekuliah.

Seronok dapat sakat kembali teman2 sekelas.

Apatah lagi dapat lihat wajah si dia yang lama berenggang di mata. (hehe..ade ke?..gurau je)

Ya. Hari pertama.

Pasti, ramai yang menantikan hari2 indah ini, dan tak lupa juga dengan mereka2 yang sudah bosan dengan rutin harian sebegini. (pergi kelas, balik kelas, turun naik pejabat dan sebagainya-nauzubillah)

Seperti semester2 yang lalu, soalan pertama yang menerjah ke gegendang telinga aku sesudah pertanyaan khabar adalah tentang...result exam. (aku tidak nyatakan pun berapa yang aku dapat)

Ya. Inilah soalan cepumas yang sering orang tanya pada aku juga pada teman2 keseluruhannya (termasuklah aku sendiri yang suka tanya2 org punya, tapi xsuka sangat orang tahu psl kita, haha, jahat kan) , pada awal2 sem ini.

Aku sedikit terkejut dan bersyukur dengan pencapaian2 teman2 aku yang sebahagiannya, ada yang berjaya mengatasi aku, dan sebahagian lagi masih 'mantain' seperti result2 mereka sebelum ini. Alhamdulillah. Sekalung tahniah pada mereka.

Namun begitu, terdetik jauh di hulu hati ku, perasaan 'down' yang agak teruk dan tidak sepatutnya berlaku, bila aku tahu keputusan teman2 yang agak cemerlang, berbanding aku. Aku seperti putus asa sebentar.

Astaghfirullah al-adzim.

Kenapa ni?

Kenapa aku tiba2 boleh terfikir sampai kesitu?

Aku seolah2 tidak bersyukur dengan apa yang telah aku terima.

Astaghfirullah al-adzim.

Segera aku singkirkan jauh2 perasaan ini.

Ya Allah, adakah aku tidak bersyukur?

Jauhkanlah daku daripada desiran2 mazmumah ini Ya Rabb. Doaku dalam hati.

Aku yakin dan pasti, mesti ada sahabat2ku, teman2ku di luar sana juga, yang punya perasaan sama seperti ku ini, yang ada rasa rendah diri, malu, dan sebagainya, bila dengar orang lain punya result cantik berbanding dirinya.

Singkirkanlah ia jauh2 wahai temanku...

Sekalung tahniah buat teman2 yang tinggi keputasan examnya.

Namun jangan sekali-kali dikau lupa bahawa ini semua adalah pemberian daripadaNya.

Sujud syukurlah.

Ya, sujudlah kesyukuran.

Itulah perkara pertama yang aku lakukan setelah kalimah tahmid alhamdulillah yang terpacul di bibirku.

Sujud syukur.

Alhamdulillah.

Bagi teman2 yang keputusannya agak tidak cantik di pandangan mata, aku pohon, janganlah dikau bersedih. Jangan. Boleh bersedih. Tapi hanya untuk seketika. Sesudah itu, bangunlah kembali. Bersama kita mencipta pelangi kejayaan bersama.

UjianNya sungguh berseni.

Pada yang tinggi keputusannya ini, mungkin Allah nak uji kita. Ya, bahkan mungkin untuk tegur kita, apakah kita bersyukur? Apakah kita pantas dengan keputusan sedemikian? Apakah hanya dengan usaha kita yang mungkin tak padan dengan apa yang kita peroleh sekarang ni layak kah untuk dapat cantik seperti itu?

Allahu...

Allah...

Aku sendiri berasa gementar dengan tulisanku ini.

Ya. Memang setiap posting aku, tidak lain tidak bukan dituju kepada diriku sendiri.

Terasa yang ia terkena pada batang hidung sendiri.

Tidak lupa juga pada teman2 yang biasa2 sahaja keputusannya, Allah nak uji kita sama ada kita bersyukur atau tidak dengan apa yang kita peroleh. Mungkin juga Allah nak uji tahap kesabaran kita semua.

Janganlah berasa ingin putus asa wahai teman. Kerana aku tahu, dalam kalangan teman2 ini semua, ada yang pulun habis2an untuk menghadapi setiap exam di universiti ni.

Sekali lagi, janganlah ada rasa untuk putus asa.

Beringatlah.

Yakinlah.

Janji Allah dalam firmanNya yang mulia :

"..Maka sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan. Sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan!.." (Al-Insyirah : 5-6)

Aku sayangkan teman2ku semua.

Ya Rabb, peliharalah mereka.

Merekalah yang bakal membentuk generasi berperibadi Muslim yang sejati.

Merekalah yang bakal berjuang menegakkan syariatMu yang suci.

InsyaAllah.

Wahai pembaca katakanlah amiin.

Dedikasi khas buat sahabat2 yang aku kasihi keranaNya.

Bersama kita mengejar cita.

Menggapai redhaNya.

pen off.
10.38 mlm
-seorang diri dalam master bedroom
-xsedar yang belakang aku dah kebas dah
-syukur alhamdulillah dapat catat sesuatu hari ini.

1 ulasan:

  1. ehem2...xnak komen ape2..just nak komen satu ayat kat atas tu

    "Apatah lagi dapat lihat wajah si dia yang lama berenggang di mata."

    ehem2...teruja saya...hehee

    BalasPadam