Jumaat, Februari 20, 2009

Puasa Pasif atau Puasa Aktif?

Hari Isnin, ++/12/08, 04.05 pm
Sedang aku membelek-belek buku Ekonomi, datang seorang kawan dari bilik sebelah. Dia terus meluru masuk menuju ke bilik 'member'nya. Aku cuba mencuri-curi dengar perbualan mereka.

"...ktm...sekarang..balik rumah kakak di KL..." dan dibalas dengan "...aku pose laa.."

'Aik? Nak mintak tolong kat orang yang tido, memangla tak dapat, aku yang tercongok kat depan ni tak tanya plak'
Aku dapat reka cerita yang sahabat seorang ni nak balik ke rumah kakaknya di KL kerana ada perkara yang sangat mustahak dan dia memerlukan bantuan seseorang untuk menghantarnya ke ktm Nilai.

Hmm..baik aku senyap..dia nak tanya aku ke tidak.

"Akhi, ada motor tak?" Alhamdulillah..nasib baik dia tanya gak aku..aku pun puasa gak..tapi takde la sampai lembik cam orang mati, sampai tak dapat nak tolong orang.

Apa ingat ibadah tu solat puasa je ke..

"Eh motor?", aku saje buat-buat terkejut..mesti la ada..aku kadang-kadang pegi masjid dengan dia takkan tak ingat kot..

"Ada-ada nape? Nak ke mana?"..."leh tolong antar kat ktm tak..nak balik kampung..pegi umah kakak dulu kat KL..malam kang baru bertolak..mak ayah baru balik haji.."

Emm..aku apa lagi..bila lagi nak tolong..Bismillah..aku pun jawab.."laa..asal tak tanya siang-siang...jom-jom.."

Pergi la aku membonceng sahabat seorang ni ke ktm..

Tapi hati aku memang sedih..pabila mengenangkan Syabab-syabab di tanah air ni masih terlalu lemah tak bermaya..

Macam mana la agaknya kalau kita tiba-tiba di kerah untuk berjihad di medan perang sana, sama seperti ikhwah dan akhowat kita di Palestin..Allahu Akbar

Ye la..nak berjihad melawan nafsu tidur pun masih tak larat..

Bagaimana dengan anda semua?

WAHAI SYABAB, BANGUNLAH..

*catatan semula..siap 08.55 pg/20feb09

1 ulasan:

  1. salam ya akhi.jemputla link ke blog ana.
    mukhlisinaminin.blogspot.com

    BalasPadam